Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting

63070 - Digital corporate branding


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
63070 - Digital corporate branding
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
Second semester
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

This subject is part of the subject "Corporate Communication". Its purpose is to know and learn to use the main techniques for the development of a corporate brand policy in a digital environment. Objectives: to know and apply reputation and brand promotion techniques in a digital environment; to integrate these techniques into a strategic communication management plan; to assess the effects of digital communication actions for brand promotion.

These approaches and goals are aligned with the following Sustainable Development Goals: Quality Education (SDG 4); Gender Equality (SDG 5); Reducing Inequalities (SDG 10); Sustainable Cities and Communities (SDG 11); Peace, Justice and Strong Institutions (SDG 16); Partnerships to Achieve the Goals (SDG 17).

2. Learning results

1.To implement a digital corporate communication management plan in any type of organization.

2. To apply innovative methodologies to solve complex corporate communication situations.

3. To acquire new knowledge that will enable the students to generate new ideas and solutions for their application in the management and implementation of digital corporate communication systems projects.

3. Syllabus

1. Concepts of brand, identity, image and positioning.

2. Brand management in the digital environment.

3. Analysis and strategies in brand consulting.

4. Agency work in brand advertising campaigns.

4. Academic activities

Theoretical classes; practical classes; personal work and study; tests or assessment activities. More information on this issue will be provided on the first day of class.

5. Assessment system

First call:

- Delivery of exercises and practical activities on the contents of the course. Assessment criteria: quality of the contents, correct use of the tools, ability to analyse and summarise, variety and adequacy of the information resources used, organization and presentation, precision in the use of terminology and expository clarity. Value: 60 % of the grade.

- Completion of a 60-minute written exercise on the contents of the subject. Assessment criteria: adequacy and relevance of the answers, thoroughness in the development, ability to analyse and summarise, precision in the use of terminology and expository clarity. Value: 40 % of the grade.

The written exercise will be done in person and the work will be delivered through the digital teaching platform on the date shown in the calendar of exams of the Faculty of Philosophy and Letters.

On the first day of the subject, a recommended timetable will be presented for the completion of an additional portfolio, different from the one for the lectures. This schedule will be adapted to blended learning in order to facilitate the acquisition of competences.

Second call:

Identical to the global assessment test of the first call.


Curso Académico: 2023/24

565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital

63070 - Marca corporativa digital


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
63070 - Marca corporativa digital
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Forma parte de la materia Comunicación corporativa. Su fin es conocer y aprender a utilizar las principales técnicas que permiten el desarrollo de una política de marca corporativa en un entorno digital. Objetivos: conocer y aplicar las técnicas de promoción de la reputación y marca en un entorno digital; integrar esas técnicas en un plan de gestión de comunicación estratégica; evaluar los efectos de las acciones de comunicación digital de promoción de marca.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible: Educación de calidad (ODS 4); Igualdad de género (ODS 5); Reducción de las desigualdades (ODS 10); Ciudades y comunidades sostenibles (ODS 11); Paz, justicia e instituciones sólidas (ODS 16); Alianzas para lograr los objetivos (ODS 17).

2. Resultados de aprendizaje

1. Implantar un plan de gestión de comunicación corporativa digital en cualquier tipo de organización.

2. Aplicar metodologías innovadoras para resolver situaciones de comunicación corporativa complejas.

3. Adquirir nuevos conocimientos que le permitan generar nuevas ideas y soluciones para su aplicación en la dirección e implantación de proyectos de sistemas de comunicación corporativa digital.

3. Programa de la asignatura

1. Conceptos de marca, identidad, imagen y posicionamiento.

2. Gestión de marca en el entorno digital.

3. Análisis y estrategias en la consultoría de marca.

4. El trabajo de las agencias en campañas publicitarias de marca.

4. Actividades académicas

Clases teóricas; clases prácticas; trabajo y estudio personal; pruebas o actividades de evaluación. El primer día de clase se proporcionará más información sobre esta cuestión.

5. Sistema de evaluación

Primera convocatoria:

- Entrega de ejercicios y actividades prácticas sobre los contenidos de la asignatura. Criterios de evaluación: calidad de los contenidos, uso correcto de las herramientas, capacidad de análisis y de síntesis, variedad y adecuación de los recursos de información empleados, organización y presentación, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Valor: 60 % de la calificación.

- Realización de un ejercicio escrito de 60 minutos sobre los contenidos del curso. Criterios de evaluación: adecuación y pertinencia de las respuestas, exhaustividad en el desarrollo, capacidad de análisis y de síntesis, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Valor: 40 % de la calificación.

El ejercicio escrito se realizará de modo presencial y el trabajo se entregará a través de la plataforma digital docente en la fecha indicada en el calendario de exámenes de la Facultad de Filosofía y Letras.

El primer día de curso se presentará un calendario recomendado de realización del portafolio complementario al de las clases, adaptado a la enseñanza semipresencial con objeto de facilitar la adquisición de las competencias.

Segunda convocatoria:

Idéntica a la prueba global de evaluación de la primera convocatoria.